Bakanımız Sayın Yusuf TEKİN tarafından 1 Kasım 2023 tarihinde tanıtımı yapılan "Dilimizin Zenginlikleri Projesi" okullarda yapılacak söz varlığını zenginleştirme çalışmaları ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini amaçlamaktadır.
“Bir dildeki sözlerin bütünü; söz hazinesi, söz dağarcığı, sözcük hazinesi, kelime hazinesi, kelime kadrosu, vokabüler” olarak tanımlanan söz varlığı, bireyler arası iletişim için çok önemlidir. Söz varlığı, aynı zamanda bireyin öğrenme yaşantısı boyunca depoladığı birikimi ifade etmektedir. Söz varlığının önemi sadece bununla sınırlı kalmayıp bireyin anlama ve anlatma becerisini de etkilemektedir.
Sözcük ile kavram arasında yakın bir ilişki mevcuttur. Sözcük söylendiğinde onu karşılayan kavram akla gelir. Bunun gerçekleşebilmesi için de bireyin o sözcüğün anlamına hâkim olması ve sözcükle ilgili kavramı gözünün önüne getirebilmesi, zihninde canlandırabilmesi gerekir.
Sözcük ve kavram zenginliği aynı zamanda düşünce zenginliğine işaret eder. İnsanın sözcük ve kavram yönünden zengin bir birikime sahip olması, düşüncede de zengin olmasını sağlar. Öğrencilerimiz için söz varlığını en verimli şekilde artırmayı ve kullanmayı sağlayacak ortam ise okullardır.
Dilimizin Zenginlikleri Projesi; okullarda yapılacak söz varlığını zenginleştirme çalışmaları ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini amaçlamaktadır.
Bu sayede öğrencilerimiz dilimizin seçkin ve özgün eserlerini tanıyacak, eserlerimizde geçen sözcüklerin derinliklerini (çeşitli anlamlarını) öğrenecek; milletimizin kültürünü, birikimini, düşünce dünyasını ve hayat tarzını söz varlığımızın içinde yeniden keşfedecektir.
Bu proje kapsamındaki eylem planımız şu şekildedir;
1 | AİLE BULUŞMALARI | Okul Öncesi Eğitim Kademesi Çocukları | 1.1. Proje ile ilgili ailelerin bilgilendirilme süreçlerinde kullanılacak; haber mektubu, bülten, yazışma gibi hazırlıklar yapılır. | 20.11.2023 | 24.11.2023 |
1.2. Aileler ile çevrimiçi/yüzyüze toplantı yapılarak proje hakkında bilgilendirme yapılır. | 22.11.2023 | 24.11.2023 | |||
1.3. Çocukların sözel dil becerilerini geliştirmeye yönelik yürütülen bir etkinliğe aileler gözlemci olarak katılım sağlar. | 27.11.2023 | 1.12.2023 | |||
1.4. Ailelerin ve çocukların birlikte katılım göstereceği bir faaliyet uygulanır. | 4.12.2023 | 8.12.2023 | |||
2 | ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMA ÇALIŞMALARI | Okul Öncesi Eğitim Kademesi Çocukları | 2.1. Okul öncesi öğretmenlerine yönelik etkileşimli kitap okumaya yönelik bilgilendirme/eğitim yapılır. | 11.12.2023 | 15.12.2023 |
2.2. Etkileşimli okuma yöntemi ile okunacak kitaplar belirlenir ve günlük eğitim akışları planlanır. | 11.12.2023 | 15.12.2023 | |||
2.3. Etkileşim kitap okumalarının merkeze alındığı günlük eğitim akışları uygulanır. | 18.12.2023 | 31.12.2023 | |||
2.4. Okunan kitaplardaki bilinmeyen kelimeler belirlenir. | 18.12.2023 | 31.12.2023 | |||
3 | UZMAN DAVETİ | Okul Öncesi Eğitim Kademesi Çocukları | 3.1. Okul öncesi öğretmeni tarafından çocuk edebiyatı alanında çalışan (yazar, çizer, akademisyen, masal anlatıcısı vb.) bir uzman ile iletişim kurulur. | 2.1.2024 | 5.1.2024 |
3.2. İlgili uzman ile yüzyüze veya çevrim içi etkinlik gerçekleştirilir. | 8.1.2024 | 10.1.2024 | |||
4 | KÜLTÜREL ÖGELER İÇEREN İÇERİKLERİN HAZIRLANMASI | Okul Öncesi Eğitim Kademesi Çocukları | 4.1. Okul öncesi öğretmenleri tarafından yakından uzağa ilkesine uygun olarak çocuğa Türk Kültürüne yönelik çerçeve oluşturacak ögeler belirlenir. | 5.2.2024 | 9.2.2024 |
4.2. Ele alınması planlanan başlıklara yönelik tekerleme/şiir/şarkı hazırlanır. | 12.2.2024 | 16.2.2024 | |||
4.3. Hazırlanan eğitim içerikleri eğitim akışlarında kullanılır. | 19.2.2024 | 23.2.2024 | |||
5 | TEMATİK KELİME KARTLARI HAZIRLANMASI | Okul Öncesi Eğitim Kademesi Çocukları | 5.1. Etkileşimli kitap okuma yönteminde belirlenen bilinmeyen kelimelere yönelik Söyle-Çiz etkinliği gerçekleştirilir. | 1.3.2024 | 8.3.2024 |
5.2. Kelimeler temalar bağlamında ayrıştırılır. | 11.3.2024 | 15.3.2024 | |||
5.3. Tüm sınıfın etkin katılımıyla bilinmeyen kelimelere yönelik kelime kartları hazırlanır. | 18.3.2024 | 22.3.2024 | |||
5.4 Hazırlanan kartlar ile Düşün-Bul, Uyaklı Kelime Söyle, Eş/Zıt Anlamlı Kelimeyi Söyle etkinliklerinden uygun olanları uygulanır. | 1.3.2024 | 29.3.2024 | |||
6 | MİLLÎ ÖGELER İÇEREN ŞİİR VE ŞARKILARIN ÖĞRETİLMESİ | Okul Öncesi Eğitim Kademesi Çocukları | 6.1. Yaş grubunun gelişim özelliklerine uygun milli ögeler içeren şiir ve şarkı içerikleri belirlenir. | 1.4.2023 | 5.4.2024 |
6.2. Tüm çocuklara bireysel farklılıklarına uygun şiir veya şarkı öğretilir. | 7.4.2023 | 19.4.2024 | |||
6.3. İl genelinde 23 Nisan şenlikleri düzenlenir. | 22.4.2023 | 26.4.2024 | |||
7 | ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMA ÇALIŞMALARI | Okul Öncesi Eğitim Kademesi Çocukları | 7.1. Kitap tanıtma çalışmaları yapılır. | 1.5.2024 | 31.5.2024 |
7.2. Hikaye tamamlama çalışmaları yapılır. | 1.5.2024 | 31.5.2024 | |||
7.3. Hikaye kartı hazırlama çalışmaları yapılır. | 1.5.2024 | 31.5.2024 | |||
7.4. Afiş tasarlama çalışmaları yapılır. | 1.5.2024 | 31.5.2024 | |||
8 | KİTAP TASARLAMA ÇALIŞMALARI | Okul Öncesi Eğitim Kademesi Çocukları | 8.1. Aileler ve çocuklar kendi kitaplarını hazırlar ve sunumunu gerçekleştirir. | 3.6.2024 | 14.6.2024 |